Interesse in een bestuursjaar bij het International Research Project? In deze serie interviewen we de huidige bestuursleden om jou een kijkje te geven in hoe een bestuursjaar er nou precies aan toe gaat! Vandaag aan het woord, onze External Affairs Milou & Luuk!

Kun je iets vertellen over je (studie)achtergrond?
Milou: Ik heb na m’n VWO in Zeist een tussenjaar genomen en 8 maanden door Zuidoost-Azië gereisd. Daarna ben ik de bachelor Bestuurs -en Organisatiewetenschappen gaan doen aan de VU, waarvan 5 maanden exchange in Seoul, Zuid-Korea. Na m’n bachelor heb ik weer een tussenjaar genomen om na een zomer fulltime werken 4 maanden naar Zuid-Amerika te gaan om rond te reizen. Het tweede deel van m’n tussenjaar heb ik gevuld met een HR stage bij Vrumona en de opstart fase van het IRP. Sinds september doe ik de master Business Administration: Leadership & Management aan de UvA en vervul ik de functie External Affairs van het IRP bestuur.

Luuk: Jazeker! Ik heb mijn bachelor International Business Economics in Maastricht gedaan, waar ik een extreem leuke studententijd heb gehad. Daarna ben ik begonnen aan de Master Behavioural Economics aan Erasmus University. In de afrondende fase van mijn scriptie in mei begon ik aan het bestuursjaar bij het IRP. Samen met Milou bekleed ik de functie als Externe Betrekkingen (EB, de leukste functie). Daarnaast werk ik sinds november als Recruitment Consultant bij Walters People Amsterdam.

Hoe ben je bij het IRP gekomen?
M: Ik ben bij het IRP gekomen via een vriendin van mij, Carmen. Zij heeft vorig jaar dezelfde functie als ik nu doe vervuld en heeft mij behoorlijk enthousiast gemaakt met al haar verhalen. Ik ben op de interesseborrel geweest om m’n laatste vragen te stellen maar eigenlijk was m’n keus om me aan te melden al gemaakt!

L: Aan het einde van mijn master was ik er nog steeds niet over uit waar ik mijn carrière wilde beginnen en wat mijn professionele ambities waren. Ik kende het Research Project in Maastricht al vanuit mijn studententijd. Hier hebben een aantal vrienden aan meegedaan en door alle verhalen werd ik zelf ook enthousiast om een soortgelijk project te doen in Amsterdam. Het project is namelijk een combinatie van jezelf leren kennen en ontwikkelen, opgedane kennis in praktijk brengen, professioneel onderzoek in het buitenland EN daarna een supervette reis maken! Dit waren precies de punten die ik nog wilde meepakken voordat ik zou beginnen met een fulltime baan.

Waarom ben je bij het IRP gegaan?
M: Ik ben bij het IRP gegaan omdat het me een hele mooie toevoeging leek aan 5 jaar studentenleven. Het IRP is een uitstekende brug tussen het studentenleven en het werkende leven omdat je enerzijds nog studeert en het project uit studenten bestaat maar anderzijds je samen een bedrijf runt en leiding moet geven. Ik vind het super interessant om theorieën over leiderschap, management en motivatie direct toe te passen in mijn functie. Daarbij zijn de trainingen ontzettend leerzaam en bouw je een mooi professioneel en sociaal netwerk op. Tot slot is de buitenlandervaring natuurlijk geweldig. Ondanks dat ik al veel reiservaring heb (in Azië), ga ik een nieuw land ontdekken vanuit een heel ander perspectief, namelijk: onderzoek doen en zakelijke relaties opbouwen.

L: Zoals ik al zei wist ik nog niet wat mijn ambities waren, had ik nog weinig professionele werkervaring, wilde ik nog een professionele ervaring opdoen in het buitenland en een vette reis maken naar een ver land. Dit allemaal voordat ik het werkende leven officieel in zou gaan. Vandaar dat een bestuursjaar bij IRP voor mij de perfecte gelegenheid is om dit te allemaal te combineren. Naast het feit dat het goed op je CV staat en je een vette reis gaat maken, maak je ook vrienden voor het leven. Altijd leuk zulke vrienden. Na een kennismaking met het bestuur op de kenningsmakingsborrel en een paar koffietjes en belletjes met de vorige EB’ers werd het al snel duidelijk dat dit precies is wat ik zocht.

Kan je ons vertellen over jouw rol binnen het IRP?
M: Mijn functie heet External Affairs en die vervul ik samen met mijn collega Luuk. Wij zijn samen verantwoordelijk voor de acquisitie van 6 Nederlandse bedrijven waar we in India onderzoek voor gaan uitvoeren. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het managen van de 12 student consultants. Ik heb tijdens de sollicitatieprocedure de leiding genomen aangezien ik door mijn stage het meeste ervaring had. Samen hebben Luuk en ik de Kick-off week georganiseerd half november om de 12 kersverse student consultants welkom te heten en zo snel mogelijk klaar te stomen voor de acquisitieperiode. We hebben bijvoorbeeld de acquisitiestrategie geschreven en een inwerkdocument. Ook hebben we 3 keer POP-gesprekken met alle student consultants om hen zo goed mogelijk te begeleiden in het persoonlijke ontwikkeling.

L: Samen met Milou ben ik verantwoordelijk voor de Externe Betrekkingen. Dit houdt in dat we in het begin van het bestuursjaar samen de gehele acquisitiestrategie opstellen en deze gedurende het jaar bijstellen. Het doel van het project is namelijk om 6 projecten uit te voeren voor Nederlandse bedrijven in een land naar keuze. Deze opdrachten moeten natuurlijk is binnengehaald worden. Daarnaast begeleiden wij de 12 student consultants en stellen we met iedere student consultant een Persoonlijke Ontwikkelingsplan op. Door middel van periodieke evaluatiemomenten stimuleren we zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling. Als de acquisitie gevorderd is naar een volgend stadium, beginnen de bedrijfsafspraken. Milou of ik gaan altijd samen met een student consultant mee op afspraak. Als dit goed verloopt mogen we een onderzoeksvoorstel schrijven, gevolgd door het tekenen van het contract.

Wat zijn jouw leukste bestuurstaken?
M: Mijn leukste bestuurstaken zijn absoluut meegaan op bedrijfsafspraken. Je komt bij zoveel bedrijven over de vloer en leert elke keer weer nieuwe mensen kennen. Door je voor te bereiden op de afspraak leer je van alles over het bedrijf. Het blijft altijd even spannend hoe het gesprek gaat verlopen maar het geeft zoveel energie als de uitkomst is dat we een voorstel mogen schrijven! Naast meegaan op bedrijfsafspraken vind ik het heel interessant om het gedrag van de groep te observeren en na te denken over de beste manier van managen en motiveren aangezien dit onderwerpen zijn die een grote rol spelen in mijn studie.

L: Het totaalplaatje van de functie als EB maakt de functie erg veelzijdig en uitdagend. Eigenlijk is het gehele jaar als EB’er zowel erg leuk en leerzaam. Als ik toch moet kiezen, zou ik zeggen dat de evenementen, zoals de Horecava, netwerkborrels en bedrijfsafspraken de leukste aspecten zijn. Hier heb ik veel van geleerd, interessante mensen leren kennen, maar ook erg veel plezier gemaakt. Daarnaast is het begeleiden van de student consultants ook erg leuk is. Wat het jaar als EB’er ook erg leerzaam en gezellig maakt is dat het een dynamische functie doordat je het met iemand samen doet. Zo kun je veel van elkaar leren en zijn de EB meetings altijd erg productief en gezellig!

Wat heb je tot nu toe geleerd door deel te nemen aan het IRP?
M: Ik heb ontzettend veel geleerd van het IRP en we moeten nog gaan! Wat betreft hard skills heb ik mijzelf ontwikkeld in sales, leiderschap en management. Wat betreft soft skills heb ik beter leren samenwerken (met andere persoonlijkheden), feedback geven en krijgen en hoe ik mijn minder goede eigenschappen kan verbeteren.

L: Tja waar te beginnen. Ten eerste, heb ik geleerd hoe je je professioneel, maar toch sociaal, moet opstellen tegenover bedrijven en bij netwerk events. Daarnaast ben je natuurlijk nog geen professional salespersoon als je begint aan IRP, want acquisitie van projecten bij echte bedrijven is toch wat anders dan die abonnementen verkopen op straat. Ik heb geleerd wat wel en niet werkt omtrent sales en hoe je het gehele salesproces coördineert en iedereen gemotiveerd houdt gedurende het proces. Je leert jezelf ook echt kennen tijdens het jaar; op beiden professioneel en persoonlijk vlak leer je wat je sterke- en ontwikkelpunten zijn. Door middel van trainingen van gerenommeerde bedrijven wordt je getraind op de vlakken van sales, interculturele communicatie, cultuurverschillen, research en consultancy. Je wordt dus echt voorbereid op het uitvoeren van een consultancy project in een totaal andere cultuur.

Wat vind je het meest waardevol aan je IRP ervaring?
M: Ik ben ervan overtuigd dat dit een ervaring is die je nooit meer gaat vergeten. Je bouwt zo’n hechte band op met de groep door het jaar heen en je maakt zoveel mee samen. Laat staan als we straks een maand lang samen in India hebben doorgebracht! Wat ik ook heel waardevol vindt is dat ik mezelf nog beter heb leren kennen wat betreft persoonlijkheid en mijn rol in een groep. Door de trainingen en bedrijfsbezoeken heb ik een heel goed beeld gekregen van wat mij aantrekt in een bedrijf en wat niet voor een toekomstige baan.

L: Het is moeilijk te zeggen wat precies het meest waardevolle is omdat het vooral de gehele IRP-ervaring is. Voor mij is het de combinatie van het leren van een acquisitiestrategie opstellen/coördineren, jezelf leren kennen/ontwikkelen en natuurlijk vooral de gezelligheid (en daar komt natuurlijk de buitenlandervaring bij)! Daarnaast krijg je veel inzichten in hoe de bedrijfscultuur is bij verschillende bedrijven waar je op afspraak gaat of een training hebt. Dit is de perfecte manier om je te oriënteren op de vervolgstap na het IRP.

Hoe is het om het IRP met je studie te combineren?
M: Ik vind het IRP goed te combineren met studie als je een beetje kan plannen :). Soms zijn weken druk als er toevallig een training, activiteit en bedrijfsbezoek in dezelfde week valt maar het is me altijd goed gelukt om alles bij te houden. Ik heb tot nu toe al m’n vakken in een keer gehaald en ga ervan uit dat ik in juni m’n scriptie kan inleveren. Naast IRP en een fulltime master verdien ik ook bij als oppas ongeveer 10 uur per week, sport ik twee keer per week en heb ik een druk sociaal leven. Druk maar vooral erg leuk! En goed te doen dus!

L: Ik ben zoals ik zei vorig jaar al afgestudeerd, maar ik werk sinds november bij Walters People als Recruitment Consultant. Dit doe ik 3 dagen per week (24 uur) naast het IRP. Soms is dit wel druk, vooral in de acquisitieperiodes met veel afspraken maar het is zeker prima te combineren. Gelukkig is mijn werk erg flexibel, waardoor ik dezelfde week nog kan aangeven welke dagen ik op kantoor ben. De keuze om IRP te combineren met werk was voor mij ideaal, aangezien ik nu professionele werkervaring op doe met IRP én Walters People.

Wat was tot nu toe het leukste moment van het afgelopen jaar?
M: Het leukste moment van afgelopen jaar vond ik de maand januari. Na de kerstvakantie was iedereen helemaal opgeladen om te knallen en dat was snel te merken want de bedrijfsbezoeken en onderzoeksvoorstellen bleven maar binnenstromen! Het is ontzettend leuk om iedereen zo enthousiast en gemotiveerd te zien en elkaar te helpen waar nodig. Daarnaast hebben we in januari een hele leuke nieuwjaarsborrel in de Escobar gehad en een avond jeu de boules met de nodige drankjes, allebei zeer geslaagd!

L: Moeilijk kiezen, maar 3 momenten springen er wel uit. Een van deze momenten was natuurlijk de dag dat ik het belletje kreeg dat ik deel was van het nieuwe IRP bestuur. Het tweede moment was toen we na veel wikken en wegen de landenkeuze hadden gemaakt met het nieuwe bestuur en we ons konden voorbereiden op de reis naar India! Het derde moment is misschien nog wel het leukste moment; de 12 student consultant waren gekozen waardoor de groep compleet was. We hadden een borrel bij Café Vrijdag en we kwamen er al snel achter dat de het een fantastisch jaar zou worden met deze groep!

Zou je het nog een keer doen als het kon?
M: Absoluut! Zou het iedereen aanraden.

L: Zeker! Het is dat ik in september moet beginnen met werken anders zou ik volgend jaar weer schrijven voor het IRP bestuur naar een andere bestemming!

Hoe ziet de toekomst er voor jou uit na het IRP?
M: Na het onderzoek in de maand juli blijf ik nog even in Azië om 3 weken door Myanmar te reizen en 3 weken door het zuiden van India samen met Anna-Marise, een van onze student consultants. Begin september ben ik terug in Nederland en is het tijd om het adviesrapport af te maken en te presenteren bij de bedrijven. Vanaf september/oktober wil ik me gaan oriënteren op de arbeidsmarkt. Ik heb er bewust voor gekozen om dat niet nu al te doen en even een adempauze te nemen voordat ik me in het volgende project stort. Om in de tussentijd rond te komen ga ik denk ik weer bij het UMC in Utrecht aan de slag als voedingsassistente en neem ik lekker veel oppasaanvragen aan!

L: Momenteel ben ik bezig met het oriënteren op startersfuncties en traineeships. Ik hoop dat ik vanaf september kan beginnen aan een nieuwe uitdaging in de richting van Commercie/marketing en sales in Amsterdam of Utrecht. Ik heb gemerkt dat ik veel energie krijg van sales & commercie door middel van IRP en mijn bijbaan als recruitment consultant. Daarnaast denk ik dat we nog veel reünies zullen hebben na het IRP hebben en wellicht nog eens een lustrumreis maken naar India met zijn allen!

Hebben Milou en Luuk je helemaal enthousiast gemaakt voor de functie van External Affairs? Solliciteer dan nu door je CV, motivatiebrief (in het Engels) en je resultaten van de 16 personalities personality test te mailen naar career-officer@ma-amsterdam.nl. Geef in je sollicitatie 2 functies aan waar je interesse in hebt! De sollicitaties vinden plaats van 21 april t/m 1 mei en het nieuwe bestuur wordt op 1 mei bekend gemaakt!